Met een vakantie in het verschiet begint voor velen het mijmeren. Routes uitstippelen, koffers pakken, inladen in de achterbak en rijden maar. Voor zakelijke EV-rijders werd het huren van een speciale vakantie-auto lange tijd gezien als een veilige optie. Met een brandstofauto heb je immers geen laadstress en kom je zonder morren aan op de plaats van bestemming. Nu veel verhuurbedrijven hun vloot elektrificeren is dat rijgemak lang geen vanzelfsprekend meer. Volgens Douwe Olijhoek, commercieel directeur van fleetkennis, heeft de vakantie-auto zoals we hem nu kennen dan ook zijn langste tijd gehad.
Brandstofauto vooralsnog geschikter voor trektoepassingen
Douwe: “Uiteindelijk elektrificeert de gehele markt en verhuurbedrijven vormen daarop geen uitzondering. Nu is het voor veel EV-rijders die op vakantie een caravan, vouwwagen of boot willen meenemen praktischer om een brandstofauto te huren. Bij laatstgenoemd aanbod is het trekgewicht meestal hoger en hoef je niet om de haverklap lang stil te staan om bij te laden. Vergis je niet, bij een elektrische auto halveert de actieradius al snel wanneer je met een caravan op pad gaat. Bij een gemiddeld EV-model rijd je dan maar 150 à 200 kilometer op één volle accu. Je begrijpt: dat reist niet bepaald prettig. De laadpaaldichtheid op buitenlandse bestemmingen neemt weliswaar toe, maar is nog lang niet op het niveau dat we in Nederland gewend zijn.”
Alternatieve vervoersbewegingen voor vakantie in trek
Nu het aandeel brandstofauto’s in de verhuurvloot slinkt wordt de schaarste voelbaarder. “Zeker bij piekmomenten zoals vakanties is het aanbod beperkt en grijp je al snel mis óf betaal je de hoofdprijs.” Douwe verwacht daarom dat reizigers die een nieuwe vakantiebestemming aandoen, sneller kiezen voor vliegen of reizen met het openbaar vervoer. Voor de groep reizigers die ‘honkvast’ is en geregeld met de caravan of boot in dezelfde regio verblijft, schat hij in dat het praktischer en voordeliger is om gebruik te maken van stallingen in het buitenland en de reis daarnaartoe met de bestaande auto te maken.
Plug-in hybride voorlopig tussenoplossing
Of auto’s op waterstof nog uitkomst kunnen bieden als vakantie-auto betwijfelt Douwe. “Daar is het echt nog te vroeg voor. Dat aanbod is op één hand te tellen – laat staan in de verhuur – en de infrastructuur is er simpelweg nog niet.” Wel verwacht hij dat berijders voor vakantie-auto’s de komende jaren nog kunnen putten uit plug-in hybride modellen.
Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant: