Onderweg voor een trip naar de sneeuw? Op wintersport wordt de EV steeds vaker meegenomen. Om de piste zonder problemen en stress te bereiken, is enige voorbereiding verstandig. We delen 7 tips.
📌 In het buitenland is de laadpaaldichtheid minder hoog dan in Nederland. Plan je elektrische reis daarom goed. Via verschillende apps, bijvoorbeeld A Better Routeplanner, Chargemap of Plugsurfing, kun je laadstations in binnen- en buitenland zoeken en daar je route op baseren.
📌 Wees bedacht op een hoger verbruik tijdens de wintermaanden. Los van de benodigde elektriciteit om je interieur te verwarmen, functioneren accu’s minder goed bij lage temperaturen. De ideale bedrijfstemperatuur bedraagt zo’n 21 graden °C. Overigens zijn veel EV’s tegenwoordig voorzien van een geconditioneerd accupakket, maar feit blijft dat het warm houden van de accu impact heeft op de actieradius.
📌 Waar het in Nederland gebruikelijk is om per kWh te betalen, is het in dunnerbevolkte wintersportgebieden waar laadpalen schaarser zijn niet ongewoon om per laadminuut af te rekenen. Zo kan een nachtje de auto aan de lader hangen – ook als de batterij al vol is – een behoorlijk kostbaar verhaal worden.
📌 Voorkom dat je met een lege accu strandt omdat je niet over een passende oplaadkabel beschikt of de meegebrachte laadpas(sen) niet geaccepteerd wordt/worden. Neem naast je laadkabels (zowel publiek als netstroom) een verlengsnoer van een goede kwaliteit mee, want je wil natuurlijk niet geconfronteerd worden met een te korte laadkabel.
📌 Denk eraan dat een elektrische auto een stuk zwaarder is. Als je gaat glijden komt er een hoop (extra) massa in beweging!
📌 Anders dan bij veel brandstofauto’s zijn elektrische auto’s vaak achterwiel aangedreven. Naast dat dit het weggedrag anders beïnvloedt (de auto gaat eerder met de achterkant dwars als je stroom geeft) dan een voorwiel aangedreven auto (die slipt weg over de voorwielen als je geen grip meer hebt) is het ook wel handig om rekening mee te houden als je sneeuwkettingen moet omleggen.
📌 Kom je onverhoopt vast te staan in de sneeuw en kun je niet meer op eigen kracht wegrijden? Wees je er dan van bewust dat je een elektrische auto nooit mag (laten) afslepen! De elektromotor werkt namelijk vaak ook als generator. Bij het slepen zou de elektromotor elektriciteit opwekken, zoals bij regenereren het geval is.
Voor de wintersporters onder ons (en natuurlijk iedereen die van een welverdiende vakantie gaat genieten): goede en veilige kilometers gewenst!