Stel, je hebt medewerkers die elektrisch rijden en een vaste laadpaal aan huis hebben. Maar dan gaat één van hen verhuizen. Kan de laadpaal in dat geval zomaar meeverhuizen? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten hierbij? En wat betekent dit concreet voor je organisatie en de berijder in kwestie?
Van wie is de laadpaal?
Voordat we ingaan op de praktische kant van de verhuizing, is het belangrijk om stil te staan bij de eigendomsvraag:
- De laadpaal is privé-eigendom van de medewerker. Hierbij heeft de medewerker al op eigen initiatief een laadpaal aangeschaft. Of was er bij de woning al een privélaadpaal aanwezig voordat de berijder daar intrek nam. (Bij deze situatie betaalt de werkgever doorgaans een vergoeding per geladen kWh voor het gebruik van de elektriciteit thuis.) Omdat het hier gaat om privé-eigendom is de medewerker zelf verantwoordelijk voor de verhuiskosten van de laadpaal;
- De laadpaal wordt rechtstreeks door de werkgever gefaciliteerd. In steeds meer gevallen faciliteert de werkgever de aanschaf en installatie van een laadpaal aan huis als onderdeel van de mobiliteitsregeling. Hierin kan bijvoorbeeld worden vastgelegd dat de organisatie de kosten van de laadpaal voor haar rekening neemt, maar de medewerker zelf verantwoordelijk is voor de verplaatsingskosten bij verhuizing. Het is belangrijk dat de afspraken hierover altijd duidelijk zijn vastgelegd in de mobiliteitsregeling om onaangename verrassingen achteraf te voorkomen;
- De laadpaal verloopt via de leasemaatschappij. De laadpaal wordt ook vaak binnen het leasecontract via de leasemaatschappij afgenomen. De kosten worden dan verdisconteerd in het leasetarief of rechtstreeks aan de werkgever doorbelast. Ook bij dit scenario geldt: maak hier vooraf duidelijke afspraken over met de leasemaatschappij.
Kan de laadpaal overal naartoe verhuizen?
Bij een verhuizing speelt niet alleen de vraag ‘kan de laadpaal mee?’, maar ook ‘kan de laadpaal op de nieuwe locatie worden geïnstalleerd?’. Neem de volgende situatie: je medewerker verhuist van een eengezinswoning met eigen oprit naar een appartement met gedeelde parkeerplaatsen, beheerd door een Vereniging van Eigenaren (VvE). Dan moet er eerst toestemming van de VvE worden verkregen voordat de laadpaal kan worden geïnstalleerd. Dit kan een tijdrovend proces zijn, waarbij goedkeuring niet altijd gegarandeerd is. Het is dus belangrijk dat je medewerker zich hierover vooraf laat informeren , zodat hij of zij niet ineens zonder laadmogelijkheid komt te zitten.
Is je nieuwe woning wel geschikt voor de laadpaal?
Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar niet iedere woning is even geschikt voor een laadpaal. Een belangrijk punt van aandacht is de groepenkast in de nieuwe woning. Hoewel een laadpaal in principe op iedere groepenkast kan worden aangesloten, zal een 1-fase groepenkast aanzienlijk langere laadtijden vergen dan een 3-fase groepenkast (die we adviseren voor een snelle laadtijd!). Zeker bij oudere woningen is het verstandig om een technische check te laten uitvoeren alvorens de laadpaal te verhuizen.
Wie moet ik verder nog informeren over mijn plannen?
Om alles in goede banen te leiden, is het belangrijk dat alle betrokkenen (werkgever, laadpaalexploitant, netbeheerder en eventuele overnamekandidaten) goed op de hoogte zijn van de verhuisplannen. De volgende punten zijn daarbij van belang:
- Af- en aanmelden van het servicecontract van de laadpaal. Met dit contract verzekert de gebruiker zich van reparaties, periodiek onderhoud en ondersteuning door een technische helpdesk;
- Laadpaal aanmelden bij netbeheerder. De werknemer dient vroegtijdig bij de netbeheerder te melden dat de laadpaal op het nieuwe adres geplaatst wordt;
- Overname van de laadpaal onderzoeken. Het kan vanuit praktisch oogpunt én kostentechnisch interessanter zijn om de laadpaal niet te verhuizen, maar te verkopen aan de nieuwe woningeigenaar (uiteraard in goed overleg met jou als werkgever en de koper).
Hoe (de)monteer je de laadpaal voor zijn nieuwe bestemming?
Dan is er nog de praktische kant van de verhuizing. Het demonteren en herinstalleren van een laadpaal is geen klus voor de gemiddelde doe-het-zelver. Zelfs als een medewerker handig is met klussen, is het cruciaal dat een gecertificeerde installateur de laadpaal verplaatst. Dit waarborgt niet alleen de veiligheid, maar ook dat de laadpaal correct is geïnstalleerd. Dit is van belang om verzekeringstechnische redenen. Je moet er toch niet aan denken dat een foutief geïnstalleerde laadpaal schade veroorzaakt (om nog maar te zwijgen over de complexe aansprakelijkheidskwesties die eruit volgen).
Waar moet ik verzekeringstechnisch nog meer aan denken?
Is er sprake van een vaste laadpaal die zich op het terrein van een koopwoning bevindt? Dan is schade en diefstal in de regel gedekt via de opstalverzekering. Bij een koopappartement valt dat over het algemeen onder de inboedelverzekering (soms is daarvoor wel een aanvullende dekking nodig).
Laadpaal verhuizen? Het begint met duidelijke afspraken!
Het verhuizen van een laadpaal kent verschillende praktische en contractuele uitdagingen. Voor bedrijfseigenaren en/of fleetmanagers is het van belang om vooraf duidelijke afspraken te maken en te zorgen voor een goed beleid rondom mobiliteit en de verhuizing van laadpalen. Zo voorkom je dat je organisatie en je medewerkers voor vervelende verrassingen komen te staan.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over dit onderwerp? We horen graag van je!