Twee elektrische auto’s thuis? Goed bezig! Maar hoe regel je dat nu eigenlijk met het opladen? Kan dat tegelijk? Het korte antwoord: dat is afhankelijk van het type laadpunt waar je over beschikt. Lees snel verder voor het genuanceerde antwoord.
Optie 1: Enkel laadpunt
De meeste huishoudens met een laadpunt beschikken over een enkele uitvoering. Dat is ook wel logisch, want een tweede elektrische auto komt vaak pas later. Op een enkel laadpunt zal beide auto’s tegelijkertijd laden niet gaan. Ons advies: maak het je in die situatie zo gemakkelijk mogelijk. Als je gebruikmaakt van een lange vaste laadkabel, dan hoef je je auto’s voor het laden niet te verplaatsen wanneer ze voor de deur geparkeerd staan.
Is er dan echt geen alternatief? Bij hoge nood kun je de tweede auto altijd nog via het stopcontact opladen – als je over de juiste kabel beschikt – maar dit heeft veel haken en ogen. Het laden verloopt langzaam en vergt het nodige van de elektrische installatie van je woning. Los daarvan zijn de stroomkosten niet traceerbaar – wat de verrekening met de werkgever bemoeilijkt. (Openbaar laden is dan het betere alternatief.)
Optie 2: Laadpunt met dubbele aansluiting
Als je al een enkele laadpaal in gebruik hebt, zul je deze waarschijnlijk niet zo snel vervangen door een laadpunt met dubbele aansluiting, of een extra laadpaal laten plaatsen. Ben je nog niet in het bezit van een laadpaal? Denk dan vanaf het begin aan een laadpaal met dubbele aansluiting. Dit impliceert wel dat je rekening moet houden met het feit dat je meestal je elektriciteitsaansluiting moet verzwaren om twee auto’s op vol vermogen te kunnen laden. Hierdoor gaan de kosten voor vastrecht flink omhoog. Je hebt namelijk 3 x 35A nodig, terwijl in de meeste groepenkasten 3 x 25A voorhanden is in het geval van 3-fasen aansluiting (en anders 1-fase = 1 x 35A).
Vind je dit een té rigoureuze aanpassing, maar wil je toch tegelijktijdig laden? De meeste laadstations werken tegenwoordig met dynamic load balancing (DLB). Dit houdt in dat meerdere verbruikers (bijvoorbeeld een tweede laadpaal) met elkaar in verbinding en het beschikbare vermogen delen.
Er bestaan ook laadoplossingen met een dubbel laadstation waarmee je twee EV’s gelijktijdig kunt opladen. Hierbij ‘deel’ je de stroom via DLB samen met al je andere stroomverbruikers, wat het laadproces vertraagt (reken op minimaal twee keer de laadduur). Voor deze laadoplossing volsta je met een 3-fasen aansluiting. De kosten van een dubbele lader zijn echter een stuk hoger, ongeveer het dubbele. Laden er meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd? Dan kun je met DLB prioriteren welke auto als eerste moet worden opgeladen.
Tip: Wees vooral realistisch
We snappen het gemak van twee auto’s tegelijk kunnen laden. Aan de andere kant hebben EV’s tegenwoordig een dermate grote actieradius dat het vrij uitzonderlijk is dat beide auto’s op hetzelfde moment leeg zijn, vooral als je ze iedere dag om-en-om bijlaadt. Met een rijbereik van +/- 300 kilometer voor een middenklasse EV is opladen iets incidenteels. Ja, het vergt iets meer planning, maar uiteindelijk is het omwisselen van de stekker een relatief kleine moeite.
Hoe nu verder?
Tot zover het technische deel; de praktische vertaalslag moet dan nog gemaakt worden. Hoe zit het met het gebruik van extra laadpassen wanneer een partner de laadpaal van de werkgever gebruikt? Welke kosten voor de laadpaal schaar je precies waaronder? Hoe vinden declaraties en/of verrekeningen plaats?
Wij vertellen je er graag alles over! Neem gerust contact met ons op voor concrete antwoorden op jouw (berijders)vragen.