In april is Thomas Bol alweer 10 jaar bij ons in dienst. In dit decennium heeft de fleetkenner van het eerste uur het nodige gezien en meegemaakt. In een openhartig interview blikt onze jubilaris terug op zijn tijd bij fleetkennis. In aanloop naar dit moment stelden we hem 10 vragen.
1. Hoe ben je bij fleetkennis terechtgekomen?
“Met mijn studiepunten bijna op zak en een baan in de autoverkoop, kon ik terecht bij fleetkennis voor een meeloopstage. Dat beviel van beide kanten, waardoor ik ook na die periode kon aanblijven. Daar heb ik geen moment spijt van gehad!”
2. Welk pad heb je binnen fleetkennis bewandeld?
“Ik ben bij fleetkennis gestart als administratieve kracht. Destijds werkten we nog met zijn vieren. Al vrij vlot kwam daar wagenparkbeheer bij en kreeg ik het vertrouwen om het wagenpark van de oudste klant onder mijn hoede te nemen. In die periode heb ik veel van Jeroen (van der Rijst, red.) geleerd. In de jaren erna heb ik het reilen en zeilen binnen fleetkennis en klanten meegemaakt: van een interim-traject bij een groot bouwbedrijf tot aan ondersteuning bij een tender. In 2021 ben ik teamleader geworden en momenteel ondersteun ik de operatie vooral vanuit de zijlijn.”
3. Hoe bevalt je huidige rol?
“Operational managing ligt me goed. Ik ben interne-vraagbaak-en-opleider-in-één. De richting die we met het MT bepalen vertalen naar werkinstructies voor collega’s voelt heerlijk hands-on. Het geeft me veel voldoening om teamleden die onder mijn vleugels gestart zijn zo te zien groeien.”
4. Hoe omschrijf je de sfeer bij fleetkennis?
“Er hangt hier een gezellige, familiaire sfeer. Ik heb met al mijn collega’s goed contact. Ik ben enerzijds een allemansvriend, maar anderzijds ook het type dat confrontaties niet uit de weg gaat. Bij fleetkennis is daar ook nooit reden toe. Je kunt hier jezelf zijn. Iedereen is hier heerlijk informeel en vrolijk. De plaagstootjes onderling en het fijne contact in het algemeen maken het gezellig.”
5. Wat is je het meest bijgebleven in die 10 jaar?
“Voor een van onze klanten zijn we in 2016 een pilot gestart naar een 100% elektrisch wagenpark. Daarin bekleedden we binnen onze branche echt een pioniersrol. We hebben hierin veel kunnen betekenen voor deze klant. Vergis je niet: dat was toentertijd een hele grote stap. In korte tijd hebben we het voor elkaar gekregen dat er binnen de hele organisatie draagvlak was voor die toch wel grote verandering. We profiteren nog altijd van de ervaring die we tijdens dit traject hebben opgedaan.”
6. Waar ben je het meest trots op in de afgelopen 10 jaar?
”In 2016 heb ik een half jaar als interimmer bij Ballast Nedam meegedraaid. De afdeling die daar het wagenparkbeheer deed – een team van 4 – werd opgeheven. Door werkprocessen en -systemen opnieuw in te richten hebben we daar een flinke efficiëntieslag gemaakt. Dit leverde vanzelfsprekend een forse kostenbesparing op. Hoe dingen daar op hun plek vielen geeft goed weer hoe een samenwerking in mijn ogen moet zijn.”
7. Met welk gevoel kijk je terug op deze 10 jaar?
“In deze 10 jaar heb ik ontzettend veel ervaring opgedaan en geleerd. Sinds mijn komst is het team gegroeid van 4 naar 18. Ik kan voorzichtig aan wel stellen dat ik op de directie na de persoon ben met de meeste ervaring binnen fleetkennis. Ondanks de personeelsgroei en de manier van werken is de kern van fleetkennis – waar we als team voor staan en hoe we zijn richting klanten – onveranderd gebleven. fleetkenners zijn heel benaderbaar, zowel voor klanten als voor elkaar. Er wordt steeds meegedacht met persoonlijke behoeftes. Dat siert fleetkennis enorm!”
8. Wat springt er voor jou uit in het contact met klanten?
“Dat klanten ons zien als sparringpartner met verstand van zaken. Die positie hebben we in de loop der jaren ook wel afgedwongen, daar ben ik echt van overtuigd. Het klantcontact is gemoedelijk en voelt super vertrouwd. Je voelt in alles dat klanten samen met ons de schouders eronder willen zetten en dat ze vertrouwen dat ze met ons de juiste weg inslaan. Dat schept een band.”
9. Wat zijn de grootste veranderingen geweest in de branche?
“EV’s zijn is nu definitief doorgebroken. Dat heeft veel impact gehad op de invulling van wagenparkbeheer en onze serviceverlening. 10 jaar geleden regelde je voor berijders een leaseauto en herhaalde je die stap iedere 5 jaar. Tegenwoordig is het pakket veel uitgebreider; er spelen nu heel andere vraagstukken, waaronder het regelen van laadinfrastructuur en laadpassen.
Los van de EV-trend is er ook maatschappelijk gezien een hoop veranderd. In de oververhitte arbeidsmarkt zijn mensen eerder geneigd om te jobhoppen. Dat betekent dat binnen de leasetermijn soms meerdere berijders achter het stuur plaatsnemen. Zulke berijderswissels komen steeds vaker voor. Aan ons om te adviseren hoe je de kosten hiervan zo laag mogelijk houdt.
Ook IoT-toepassingen zie je vaker terug. Een leuk voorbeeld daarvan is het registreren van verbruikscijfers van berijders. Er ontstaan hele competities om de zuinigste berijder van het bedrijf te worden. Met real-time informatie over het wagenpark hebben bedrijven meer sturingsinformatie voorhanden om hun wagenpark- en personeelsbeleid op af te stemmen.”
10. Tot slot, waar haal je de meeste energie uit?
“Binnen de kantoormuren toch wel het samenkomen met mijn collega’s. Ik kom graag op kantoor. De meeste collega’s delen dezelfde interesses en humor. Daar kan ik intens van genieten.
Op klantniveau haal ik veel energie uit het meedenken in en zoeken naar passende mobiliteitsoplossingen. Je ziet dat bedrijven zich voorbereiden op een breder pakket mobiliteit. Een leaseauto als zakelijk transportmiddel is lang geen vanzelfsprekendheid meer. Reizen met het OV en gebruikmaken van leasefietsen en aanverwante vervoersmiddelen vormen vaker onderdeel van het mobiliteitspakket. Ik ben vaak een van de eersten die getuige is van veranderingen in mobiliteitswensen en -oplossingen. Hoe mooi is dat!”