Na een piek in het aantal verkeersslachtoffers in de jaren ’70 liep dat aantal de afgelopen decennia steeds verder terug. Maatregelen als trajectcontroles, flitskasten en verbeterde infrastructuur leken de oplossing. Maar aan deze dalende trend kwam zo’n vijf jaar geleden een einde. Het aantal verkeersongevallen loopt weer verder op. Hoe komt dat? Door hoge snelheden, rijden onder invloed en jawel, de smartphone. Wat kun jij als wagenparkbeheerder doen om je collega’s veilig thuis te laten komen en je schadelast te beperken?
Veilig Verkeer Nederland noemt de smartphone in het verkeer een ‘groot, groeiend probleem’. NRC doet daar een schepje bovenop en bestempelt het door velen geliefde apparaat als ‘sluipmoordenaar’. Dit klinkt misschien dreigend, maar de realiteit bewijst niet anders. Twee derde van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door afleiding in het verkeer, zo blijkt uit onderzoek. Het gebruik van de mobiele telefoon staat met 25% bovenaan de lijst van afleidingen. Logisch dat deze ontwikkeling ook jou als wagenparkbeheerder zorgen baart. Want naast het zoveel mogelijk voorkomen van schadelasten wil je dat berijders veilig van en naar hun werk reizen.
Welke middelen kun je inzetten?
In de autoregeling kun je opnemen dat je collega’s hun mobiel op stil moeten zetten op het moment dat zij in de auto stappen, de functie ‘niet storen’ op hun smartphone activeren of kiezen voor een gratis te downloaden app die binnenkomende berichten tegenhoudt als je onderweg bent. Informatie over het gebruik van deze opties door berijders is voor jou als wagenparkbeheerder meestal niet beschikbaar.
Inmiddels zijn er ook verschillende technische voorzieningen die het onmogelijk maken om een mobiele telefoon te gebruiken tijdens verkeersdeelname. Zo is er een pod die je in de auto legt – of in je jaszak stopt als je op de fiets aan het verkeer deelneemt -, die het scherm van de smartphone blokkeert tijdens het rijden. Het apparaat, zo klein als een muntstuk, blokkeert de toegang tot alle apps op je smartphone, op handsfree bellen en het gebruik van navigatie-apps na. Dit systeem omzeilen is onmogelijk. Als de bestuurder de bluetooth-verbinding uitschakelt of de app verwijdert, krijg jij als wagenparkbeheerder direct een melding.
Maak afspraken
Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de werknemers instructies van de werkgever heeft ontvangen voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden van zakelijke kilometers. Slechts 28% van de bedrijven biedt daarbij hulp aan. Zet jij als wagenparkbeheerder wel in op veiligheid door en voor je medewerkers? Begin dan met het vastleggen van afspraken over (handsfree) bellen in de auto, de reactietijd op berichten en het versturen van berichten tijdens deelname aan het verkeer. Belangrijke punten in een autoregeling anno nu.