Werknemers die gebruikmaken van een thuislaadvoorziening voor woon-werkverkeer worden – ondanks de goede bedoelingen van het ingestelde energieplafond – al snel geconfronteerd met een overschrijding van dit plafond. Het energieplafond van € 0,40 per KWh dat ingaat per 1 januari 2023 is vastgesteld op een maximaal jaarlijks verbruik van 2.900 kWh. Daar kom je al snel boven, met name bij meerpersoonshuishoudens. Hierdoor betalen ze voor een groot deel van hun persoonlijke energiebehoefte het tarief zoals opgenomen in hun eigen energiecontract.
Prijsberekening laat zien: energieplafond al binnen 8 maanden bereikt
Binnen de fleetkennis-vloot wordt het prijsplafond al binnen 8 maanden bereikt, uitgaande van een gemiddeld huishouden en bij gebruik van de meest voorkomende EV, zoals je in onderstaande berekening kunt zien:
Wat is een redelijke vergoeding voor thuisladen?
Wat is in deze situatie een redelijke vergoeding aan medewerkers voor het thuisladen van EV’s, zonder dat berijders de hoofdprijs betalen voor hun overige energiebehoefte?
fleetkennis adviseert de energiekosten voor thuisladen vergoeden conform het tarief dat in het energiecontract van de medewerkers is opgenomen. Enige kanttekening hierbij is dat deze aanpak fiscaal gevolgen kan hebben.
Organisatorisch gezien hebben de prijsstijgingen dan in elk geval de minste impact op de dagelijkse operatie.
Om de kosten te drukken kan er overigens voor worden gekozen om openbaar te laden. Het nadeel van deze aanpak is echter dat daarmee ook laadvoorzieningen bezet worden gehouden waar mensen zonder eigen laadvoorziening geen gebruik meer van kunnen maken.
We volgen de situatie op de voet
Let op: gezien de grilligheid van de energiemarkt kunnen de adviezen nog veranderen. Bij fleetkennis houden we je graag op de hoogte van de laatste inzichten.