Fossiel aangedreven bestelbussen zijn per 2026 niet langer welkom in de meeste binnensteden. Beheerders van bedrijfswagenparken staan daarmee voor een grote uitdaging. Is het verstandig om vervroegd afscheid te nemen van hun fossiele bestelvloot en over te stappen op volledig elektrische alternatieven? Of kun je vooralsnog beter alles bij het oude laten? Jeroen van der Rijst, directeur van fleetkennis, deelt zijn kijk op deze kwestie.
De zoektocht naar optimaal transport
“In de meest ideale wereld ben je als dienstverlener in binnensteden überhaupt niet meer afhankelijk van een bestelbus voor the last mile”, steekt Jeroen van wal. Met die gedachte heeft fleetkennis een aantal jaar geleden samen met een aantal klanten en de Universiteit van Amsterdam de handen ineengeslagen om een aantal alternatieve oplossingen in kaart te brengen en te testen. Met het opzetten van strategisch gelegen vervoershubs aan de rand van de binnenstad zou de noodzaak van een bestelbus in de binnenstad verdwijnen, zo was de gedachte. Medewerkers kregen onder meer de beschikking over cargofietsen om werkzaamheden in de Amsterdamse grachtenwijken uit te voeren.
Jeroen: “Het idee was veelbelovend, maar de praktijk kende veel mitsen en maren. Het overladen van spullen was behoorlijk tijdrovend. En dat niet alleen: er moesten constant aannames worden gedaan over de benodigde materialen en tools. Op locatie bij klanten bleek de werksituatie regelmatig anders dan verwacht. Met als gevolg: noodgedwongen terugkeren naar de hubs om nieuwe spullen in te laden. Dit leidde tot kostbare vertragingen en inefficiëntie. Daar werd niemand blij van.”
De transitie naar elektrische bestelauto’s
Vanwege de uitkomsten van die pilot ziet Jeroen de bestelauto voorlopig nog niet uit de binnenstad verdwijnen. Hij voegt daar wel aan toe dat de transitie naar een volledig geëlektrificeerde bestelvloot ook niet één twee drie geregeld is.
Jeroen: “Het aanbod elektrische bestelauto’s is op één hand te tellen en de beschikbare modellen hebben vaak een kleine actieradius. Bovendien is het laadvermogen relatief klein, wat het uitvoeren van klussen beperkt. In het bijzonder bij zwaarder beladen voertuigen. Want: hoe zwaarder de belading, hoe hoger het verbruik en hoe eerder de accu zal moeten worden opgeladen. Dit heeft in veel gevallen gevolgen voor de dagplanning en het voorraadbeheer. Het is daarbuiten nog maar de vraag of er een laadmogelijkheid is rondom de klantlocaties.”
Verder merkt Jeroen op dat het merendeel van berijders van bestelbussen nog niet de mogelijkheid heeft om thuis te laden, bijvoorbeeld bij gebrek aan een eigen oprit voor de woning of een toegankelijke openbare laadvoorziening. “Dat betekent dat berijders voorafgaand aan de eerste rit en na de laatste rit eerst nog langs het (hoofd)kantoor moeten om het voertuig te laden. Dit zorgt voor veel onnodige vervoersbewegingen en drukt op de planbare uren van organisaties.”
Jeroen: “Om nog maar te zwijgen over het prijsaspect: volledig elektrische bestelauto’s zijn tot 40% duurder dan hun fossiele tegenhangers.”
Elektrificatie bestelvloot is maatwerk
Jeroens advies voor bedrijven wier huidige contracten aflopen en die willen inzetten op elektrificatie van hun bestelvloot? “Weeg zorgvuldig de behoeften van je bedrijf af. Hoe regelmatig zijn je bestelauto’s in binnensteden te vinden? Wat zijn voor jou absolute randvoorwaarden qua laadvermogen en actieradius? Zet die vragen af tegen het beschikbare marktaanbod. Ben je overstag? Houd er dan rekening mee dat de verkrijgbaarheid van elektrische bestelauto’s nog erg beperkt is, wat resulteert in lange levertijden”, aldus Jeroen.
Tussenoplossing: gedeeltelijke elektrificatie
Jeroen: “Een aantal van onze klanten kiest ervoor om een deel van hun bestelvloot te elektrificeren. Daarbij wordt er per werkgebied gekeken welk type bestelauto het meest passend is. Elektrische bestelauto’s zijn geschikt voor werkgebieden met een goede laadinfrastructuur, waarbij de afstanden tussen klantbezoeken kort zijn. De fossiele bestelvloot behoudt zijn waarde in buitengebieden waar afstanden groter zijn. Elektrificatie van de bestelvloot is in die gebieden nog geen must. Door de afzetgebieden zorgvuldig te analyseren kan een strategie worden ontwikkeld en uitgezet voor een soepele overgang naar een elektrische bestelvloot, zónder in te boeten op operationele efficiëntie.”
Samen naar een toekomstbestendige bestelvloot
De genoemde uitdagingen ten spijt, het elektrificeren van je bestelvloot biedt op de (middel)lange termijn veel voordelen op het gebied van duurzaamheid. fleetkennis denkt graag met je mee over het implementeren van toekomstbestendige wagenparkoplossingen. Samen zetten we een belangrijke stap naar een elektrisch wagenpark dat aansluit bij je huidige en toekomstige mobiliteitsbehoeften. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken.