18 juni 2024
Vanaf 7 juli zijn alle nieuw geregistreerde en uitgeleverde auto's in de EU verplicht uitgerust met een 'Event Data Recorder' (EDR), de ‘zwarte doos’ zoals we hem ook kennen uit vliegtuigen. Net als bij luchtverkeer is deze maatregel in het leven geroepen om meer inzicht te krijgen in ongevalsfactoren. Wat deze regel betekent voor je organisatie, je berijders en de omgang met persoonlijke data?
De highlights van EDR op een rij
- De EDR is bedoeld als hulpmiddel voor preventie en analyse, waardoor eerlijkheid bij ongevallen wordt bevorderd.
- De EDR zit ingebouwd in de airbagmodule en kan niet worden uitgeschakeld.
- De EDR registreert de volgende rijgegevens: snelheid, gaspedaalstand, motortoerental, ABS-activiteit, stabiliteitscontrole en de stuurhoek.
- De registraties van de EDR worden continu overschreven, waarmee het afwijkt van bijvoorbeeld een dashcam. Bij een ongeval wordt uitsluitend data van vijf seconden voor de crash en 300 milliseconden na de crash opgeslagen.
- Het systeem bevat geen informatie waarmee voertuig, eigenaar of bestuurder geïdentificeerd kunnen worden. Bovendien zijn de gegevens alléén toegankelijk voor geautoriseerde autoriteiten, zoals de politie. Daarmee voldoet het aan de AVG.
- De EDR is verplicht voor personenauto’s (M1-klasse) en lichte bedrijfsvoertuigen (N1-klasse) onder de 3.500 kg.
- Voertuigen die vóór 7 juli zijn geregistreerd en uitgeleverd hoeven niet achteraf te worden uitgerust met een EDR.
Andere verplichting: ISA
7 juli 2024 markeert ook nog een andere verplichting: ISA (Intelligent Speed Assistant), een elektronisch hulpmiddel dat bestuurders erop attendeert de geldende maximumsnelheid niet te overschrijden. ISA in het kort:
- ISA wordt verplicht voor álle motorvoertuigen die vanaf 7 juli 2024 verhandeld worden.
- ISA geldt voor de volgende voertuigcategorieën: M1, M2, M3, N1, N2 en N3.
- ISA moet standaard geactiveerd worden bij het starten, maar bestuurders moeten ISA wel kunnen deactiveren.
- Met ISA geactiveerd kunnen bestuurders nog steeds de maximumsnelheid overschrijden. Wel worden zij attent gemaakt op snelheidsoverschrijdingen door middel van visuele, auditieve en/of haptische feedback (oplichtende icoontjes, geluidssignalen en/of trillingen).
- Bestuurders moeten eenvoudig kunnen zien en merken of het systeem aan of uit staat.
- ISA vergelijkt de gereden snelheid met de geldende maximumsnelheid op de betreffende weg(en). Die informatie wordt niet opgeslagen en kan dus niet gebruikt worden om (met terugwerkende kracht) snelheidsovertredingen vast te leggen.
- Last but not least: net als bij de EDR is ISA niet herleidbaar tot personen, en daarmee AVG-proof.
Meer weten?
Meer weten over dit thema, of een keer vrijblijvend erover sparren? Neem contact met ons op voor meer informatie.