Prinsjesdag; een dag waar we bij fleetkennis altijd reikhalzend naar uitkijken! Onze missie vandaag? De impact van de kabinetsplannen op de wereld van zakelijke mobiliteit in kaart brengen. Maar waar de plannen in voorgaande jaren al weken van tevoren uitlekten, hing er in aanloop naar deze editie een mysterieuze stilte in de lucht. Een voorbode dat er komend jaar maar weinig verandert of slechts stilte voor de storm? De mobiliteitsexperts van fleetkennis doken in de Miljoenennota en het Belastingplan om dát uit te zoeken.
Bijtelling EV’s omhoog van 16% naar 17% binnen bijtellingscap
Voor EV’s stijgt de bijtelling van 16% naar 17% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde (de zogeheten bijtellingscap). Voor EV’s boven dit bedrag blijft de bijtelling ongewijzigd (22%). Deze bijtellingsverhoging komt niet als een verrassing. Al in 2016 werd aangekondigd dat de belastingvoordelen voor EV’s zouden afnemen naarmate de landelijke adoptie van EV’s groter wordt. Hoewel een 1% stijging beperkt lijkt, pakt het toch niet positief uit voor de berijder die een nieuwe EV uit 2025 gaat rijden.
Herindexering eindheffing ‘doorlopend afwisselend gebruik bestelauto’s’
Voor bestelauto’s geldt een bijzondere regeling voor privégebruik. In plaats van loonbelasting over de bijtelling, kan hiervoor onder bepaalde voorwaarden een eindheffing à 300 euro vanuit de werkgever worden geheven (dit bedrag geldt per bestelauto). Deze regeling is alleen van toepassing wanneer de bestelauto doorlopend afwisselend wordt gebruikt door twee of meer werknemers. In die situatie is het lastig om te herleiden of de auto voor privégebruik is ingezet en aan wie. Het voeren van een goede registratie is dan nagenoeg onmogelijk, zo is de redenering hierachter. De eindheffing is in het leven geroepen als alternatief hiervoor. Het geldende tarief voor de eindheffing is – na jaren ongewijzigd te zijn gebleven – nu geïndexeerd en komt nu uit op 438 euro per bestelauto op jaarbasis.
Transitie MRB bij EV’s – tariefkorting vanaf 2026 terug naar 25%
Terwijl de transitie naar elektrisch rijden in volle gang is, worden de fiscale voordelen langzaam maar zeker afgebouwd. Vanaf 2026 wordt de tariefkorting op de MRB voor EV’s verlaagd naar 25%. In 2030 komt de tariefkorting in zijn geheel te vervallen. Deze aanpassing past in het bredere beleid van de overheid om EV’s geleidelijk aan een eerlijkere bijdrage te laten leveren aan de belastingopbrengsten. De kosten voor het gebruik van EV’s zullen dus hoger uitvallen dan voorheen. Kortom, een belangrijk gegeven om mee te nemen in de strategische planning van het wagenpark.
Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) blijft gemeentelijk besluit
Op 1 januari 2025 voeren verschillende gemeenten zero-emissiezones in. Hierbij gaat het om de binnensteden van Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Assen, Delft, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, ‘s-Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Deze maatregel is bedoeld om de luchtkwaliteit in de genoemde binnensteden te verbeteren. Hoewel ondernemers met niet-elektrische voertuigen ontheffingen kunnen aanvragen, uitten verschillende belangenorganisaties al hun twijfels over de haalbaarheid van deze deadline.
Het kabinet noemt het waarborgen van de bereikbaarheid voor ondernemers een belangrijk speerpunt. In het regeerprogramma van kabinet Schoof (d.d. 13 september 2024) stelt de regering te onderzoeken hoe “het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). We streven naar een uniform toegangsregime en bebording van deze zones, rekening houdend met ondernemers die gefaseerd overstappen op een elektrisch voertuig.” Het programma herhaalt hiermee de bewoordingen uit het eerdere coalitieakkoord. Daarin staat ook vermeld dat de instelling van zero-emissiezones een gemeentelijk besluit blijft. “Eind 2024 maken we hierover afspraken met partijen en leggen die vast in een nieuw convenant.”
BPM omhoog door nieuwe EU CO2-meetmethodiek – vooral impact op PHEV’s
De BPM is gekoppeld aan de CO2-uitstoot van voertuigen. Door de nieuwe Europese meetmethodiek (Euro 6e-bis), die strenger is en nauwkeuriger de uitstoot meet, zal de BPM voor met name PHEV’s toenemen. Voor organisaties die PHEV’s zien als tussenstap naar volledige elektrificatie, zal deze verandering aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Temeer omdat de belastingkorting op de HSB voor PHEV’s in 2025 in zijn geheel vervalt (aanvankelijk zou de korting op PHEV’s in 2025 worden afgebouwd naar 25%).
BPM-vrijstelling bestelauto’s vervalt
Voor ondernemers die bestelauto’s aanschaffen, geldt op dit moment nog een vrijstelling op de BPM. Deze vrijstelling komt per 2025 te vervallen. Dit betekent dat de kosten voor de aanschaf van een bestelauto flink zullen toenemen. Vooral voor organisaties die afhankelijk zijn van een vloot bedrijfswagens, zal dit een directe impact hebben op de operationele kosten. Tot en met 31 december 2024 kunnen ondernemers nog gebruikmaken van de BPM-vrijstelling mits zij voldoen aan de voorwaarden van de ondernemersregeling.
Waterstof krijg eigen tarief binnen energiebelasting
Tot op heden werd waterstofverbruik hetzelfde belast als aardgasverbruik. Een interessante ontwikkeling is dat waterstofauto’s per 1 januari 2026 een eigen tarief krijgen binnen de energiebelasting. Dit is bedoeld om het gebruik van waterstof als brandstof aantrekkelijker te maken en een gelijk speelveld te creëren met EV’s en voertuigen die gebruikmaken van overige brandstoffen.
Korting op accijnzen voor fossiele brandstoffen verlengd
Ten slotte is er nog de accijnskorting op fossiele brandstoffen. Deze tijdelijke accijnsverlaging werd in de nasleep van de energiecrisis ingevoerd om de stijgende brandstofprijzen een halt toe te roepen en de koopkracht te beschermen. Hoewel het plan was om deze korting op termijn af te bouwen, heeft het kabinet toch besloten voor een verlenging om de brandstofprijzen beheersbaar te houden.
Meer weten?
Al met al toch een Prinsjesdag met de nodige ontwikkelingen! Ben je benieuwd wat de Prinsjesdag-plannen voor jouw organisatie en mobiliteit betekenen? Of wil je samen met ons je mobiliteitspakket nog eens tegen het licht houden? Neem voor meer informatie contact op via douwe@fleetkennis.nl of bel 085-2100596. Wij helpen je graag verder!