contact
terug naar overzicht

Prinsjesdag 2023 en zakelijke mobiliteit: dit zijn de highlights

19 september 2023

Vandaag heeft koning Willem-Alexander de troonrede voorgelezen in de Koninklijke Schouwburg, waarna demissionair minister van Financiën Sigrid Kaag – geheel volgens traditie – de rijksbegroting en de Miljoenennota heeft overhandigd aan de Voorzitter van de Tweede Kamer. Zoals je van ons gewend bent, staan we ook op deze derde dinsdag van september weer paraat om de laatste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke mobiliteit met je te delen. Dat het koffertje deze editie opvallend leeg is, heeft alles te maken met het gemis aan slagkracht van het demissionaire kabinet. Toch heeft 2024 het nodige in petto. Hieronder vind je een overzicht van de highlights.

Rekeningrijden geclassificeerd als controversieel

Het verduurzamen van zakelijke mobiliteit staat al langer op de politieke agenda. Dat er iets moet gebeuren, daarover is wel consensus. De manier waarop daarentegen is de inzet van menig debat. Al decennialang wordt er gesproken over Betalen naar Gebruik – oftewel rekeningrijden – als methode om de CO₂- en N₂-uitstoot op de Nederlandse wegen te reduceren, maar op een breed draagvlak kan dat vooralsnog niet rekenen, getuige de verhitte debatten die vlak voor de val van het kabinet plaatsvonden.

Via een pilot, waarvan de uitkomsten niet openbaar gemaakt zijn, heeft de overheid overigens wel onderzocht hoe overheidsorganisaties rekeningrijden kunnen uitvoeren en handhaven. Even leek die pilot voor een opening in het maatschappelijke debat te zorgen, maar omdat rekeningrijden controversieel is verklaard, wordt het thema pas weer opgepakt na een nieuwe kabinetsformatie, zo is op te tekenen uit de Miljoenennota.

Bijtelling voor 2024 blijft gelijk

De bijtelling voor 2024 blijft gelijk aan dit jaar. De bijtellingscap voor EV’s blijft dus €30.000. Voor een EV met een cataloguswaarde tot dit plafond geldt een bijtelling van 16%, over het bedrag daarboven 22%. Let wel: de bijtellingscap is een aflopende zaak. Vanaf 2026 wordt het bijtellingspercentage van EV’s gelijkgesteld aan die van reguliere brandstofauto’s.

De fiscale voordelen van elektrisch rijden voor werknemers verdwijnen daarmee langzaamaan. Of dat zorgt voor een schokgolf in de afzet en adoptiebereidheid van elektrische auto’s? We zien bij fleetkennis dat steeds meer organisaties hun personeel qua leaseaanbod verplichten tot elektrisch rijden. Ook het marktaanbod elektrificeert in rap tempo. Menig autofabrikant stopt met de productie van fossiel aangedreven voertuigen of faseert deze uit, waarmee de beweging naar elektrificatie definitief in gang is gezet.

Om de aankoop van EV’s toch aantrekkelijk te maken, wordt de vaste voet van de BPM verhoogd met €200. EV’s hebben een vrijstelling op de BPM en de genoemde verhoging wordt gebruikt om de aanschaf van tweedehands EV’s interessant te houden.

Energieplafond en korting op brandstofaccijnzen komen te vervallen

Op 1 januari 2024 stijgen de prijzen aan de pomp opnieuw flink: benzine zo’n 21 cent per liter en diesel ruim 13 cent per liter. Dat komt omdat de eerdere accijnsverlaging wordt teruggedraaid én er een inflatiecorrectie plaatsvindt op de accijnstarieven. Voor velen een hard gelag, dat elektrisch rijden overigens wel in één klap een stuk interessanter maakt.

Een kleine kanttekening daarbij is dat het prijsplafond dit jaar ook ten einde komt. Het is nog koffiedik kijken wat de elektriciteitstarieven gaan doen in de koudere maanden. Overigens is er voor huishoudens met lage inkomens een noodfonds opgesteld (Tijdelijk Noodfonds Energie) dat moet dienen als vangnet. Dit noodfonds omvat €40 miljoen.

Onbelaste reiskosten stijgen met 2 cent naar 23 cent per kilometer

In het restant van 2023 kunnen werkgevers hun werknemers (onbelast) €0,21 per kilometer vergoeden. Uit het Wetsvoorstel Belastingplan 2024 is op te maken dat het kabinet voorstelt om het maximale onbelaste bedrag per 1 januari 2024 te verhogen naar € 0,23 per zakelijke kilometer, zoals eerder ook was opgenomen in het coalitieakkoord. Overigens kunnen én mogen werkgevers meer vergoeden, maar wel belast.

Verkeersboetes gaan omhoog

Op de inflatie en verminderde koopkracht hebben berijders geen directe invloed. Maar wél op het voorkomen van verkeersboetes. De boetebedragen gaan in 2024 aanzienlijk omhoog. Zo levert door rood rijden een bekeuring op van maar liefst €308 en niet-handsfree bellen achter het stuur €418. Over de gehele linie gaan de boetes voor verkeersovertredingen met 10 procent omhoog.

Oldtimersregeling versobert

Voor voertuigen ouder dan 40 jaar geldt momenteel nog een vrijstelling op de MRB: de zogenoemde oldtimersregeling. Vanwege het beperkte zicht op deze doelgroep, heeft het kabinet besloten om de regeling te herzien.

Het Wetsvoorstel Belastingplan 2024 zegt daarover het volgende: “De overgangsregeling voor oudere motorrijtuigen met een bouwjaar tot 1988 loopt per 1 januari 2028 af. Motorrijtuigen die voor 1 januari 1988 voor het eerst in gebruik zijn genomen en waarbij de datum van eerste toelating nog geen veertig jaar geleden is kunnen onder nadere voorwaarden gebruikmaken van deze overgangsregeling. Het kabinet stelt voor deze overgangsregeling als vertrekpunt te nemen en de oldtimersvrijstelling voor auto’s vanaf 40 jaar niet af te schaffen, maar met ingang van 1 januari 2028 te versoberen tot motorrijtuigen die voor 1988 zijn gebouwd.”

Meer van hetzelfde

Prinsjesdag stond dit jaar niet in het teken van nieuwe aankondigingen, zoveel is duidelijk. De nieuwigheid zat hem vooral in de aanwezigheid van prinses Alexia, die in de voetsporen trad van haar zus en kroonprinses Amalia. Om toch af te sluiten in het thema van zakelijke mobiliteit: prinses Alexia reed voorop in de stoet vanaf Paleis Noordeinde naar de Koninklijke schouwburg. Wie weet dat het koffertje na terugkomst van haar tussenjaar de volgende keer meer gevuld is.

Meer weten?

Ben je benieuwd wat de Prinsjesdag-plannen concreet voor jouw organisatie en mobiliteit betekenen? Of wil je samen met ons nog eens goed kijken naar je mobiliteitspakket? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon binnen fleetkennis of bel 085-2100596. Wij helpen je graag verder!

wellicht is dit ook interessant voor u