Toyota heeft fleetkennis een week laten kennismaken met een Mirai. Een luxe sedan van Toyota en niet zomaar een. Ons testexemplaar heeft namelijk waterstof als krachtbron. Hoe rijdt zo’n auto op waterstof nu eigenlijk? En hoe mengt dit zich in het dagelijkse verkeer en gebruik? Bij ontvangst van de sleutels nam onze fleetkenner Willem direct de proef op de som.
Eerste indruk van de Toyota Mirai
De eerste aanblik geeft meteen prijs dat je met een bijzondere auto van doen hebt. Niet door een uitgesproken styling zoals je die ziet bij veel nieuwe EV-modellen, maar vooral vanwege zijn ferme neus en imponerende voorkomen. In alles schemert door dat er een serieuze auto op je staat te wachten. Het herkenbare Toyota-design komt je direct tegemoet zodra je plaatsneemt in de comfortabele stoelen. We hebben de Prestige-lijn mee, dus de auto is voorzien van de nodige luxe. Met stoelverwarming en -koeling, zowel voor als achter, alsook een ruim panoramadak, is de Mirai een aangename plek om te vertoeven.
Perikelen aan de pomp
We rijden het terrein af en starten de duurtest. De tank is nagenoeg leeg, dus er zal eerst getankt moeten worden. De auto zoeft over de weg zoals menigeen herkent van EV’s: stil, trillingloos en met snelle acceleratie.
Onze eerste halte is het waterstofstation in Nieuwegein. Hier vullen we de tank. De meegeleverde tankpas blijkt echter niet te werken. Via een omweg langs een ander waterstation – zonder succes – zijn we weer terug in Nieuwegein om het ditmaal te proberen met de betaalpas. Waterstof kan namelijk, in tegenstelling tot het laden van elektriciteit, hier ook mee worden betaald. Een betaalterminal zoals je bij onbemande tankstations vindt, is hier ook aanwezig.
We sluiten de haspel aan op de auto, een handeling vergelijkbaar met tanken van benzine of diesel. Met een druk op de knop wordt de auto gevuld met waterstof. Het is een 700 bar pomp, speciaal voor personenauto’s, en binnen enkele minuten is de tank gevuld. De haspel hangen we terug en de boordcomputer geeft aan weer genoeg te hebben voor 450 kilometer. Dit valt tegen, daar we 650 kilometer hadden verwacht. Dit wordt waarschijnlijk berekend door het verbruik in de afgelopen periode. We vermoeden daarom dat onze voorgangers de volledige potentie van de auto wilden onderzoeken.
Er zijn zo’n 10 tot 15 tankstations in Nederland voor waterstof. Momenteel zijn deze waterstofstations vooral in de Randstad te vinden. Er zijn steeds meer stations in aanbouw, waaronder Roosendaal, Alkmaar en Hoogeveen. Er wordt dus hard gewerkt om de infrastructuur van waterstof uit te breiden.
Actieradius en kosten
Inmiddels zijn we een dag verder en hebben we ongeveer 330 km gereden. Deze kilometers zijn voornamelijk op de snelweg gemaakt. We tanken de auto opnieuw af en zien dat er 3,38 kg waterstof in gaat. Dit betekent dat 1 kg waterstof gelijkstaat aan ongeveer 100 km. Gezien er een 5,5 kg tank in de auto zit, zou dat in theorie betekenen dat de auto inderdaad geen 450 km, maar 550 km op een volle tank rijdt met ons weggedrag. Toyota schetst echter een rooskleuriger beeld en geeft aan dat de Mirai een gemiddelde actieradius heeft van 650 km.
Dan de kosten. Voor 1 kg waterstof hebben we € 17,20 moeten betalen. Dit betekent een volle tank voor € 85,00 en € 0,17 per kilometer. Een kostenplaatje dat vergelijkbaar is met een gemiddelde benzineauto. Ter illustratie: voor € 85,00 tank je ongeveer 45 liter benzine (€ 1,90 per liter). Hiermee kan de auto met een gemiddeld verbruik van 1 op 14 zo’n 630 kilometer rijden.
Voorlopige conclusie
De Toyota Mirai, en daarmee waterstofauto’s in het algemeen, is een type auto dat naadloos aansluit bij het dagelijks leven. Hoewel we inmiddels zijn gewend aan het stille elektrisch rijden, kennen we ook nog altijd het gemak van ‘de auto volgooien binnen een paar minuten’.
Het enige dat nu nog parten speelt, is het relatief summiere aanbod in waterstoftankstations. Rijden vergt vooralsnog meer planning dan elektrische auto’s en brandstofauto’s; er moet verder dan 25 km vooruit worden gedacht. Dit zal, net zoals destijds met laadpalen, na verloop van tijd steeds minder een issue worden. Men timmert immers hard aan de weg met de bouw van nieuwe waterstofstations.
Naar verwachting zal waterstof dalen in prijs, daar het nu nog een hoge investering is qua infrastructuur en productie. Als dit inderdaad zo blijkt, dan zal de waterstofauto uiteraard steeds voordeliger worden om te rijden.